Eelmisel nädala kirjutas Kallemäe kooli juhataja Saarte
Hääles artikli, milles rääkis Kuressaares asuva toimetulekukooli likvideerimise
kavast ja siinsete laste edaspidisest võimalikust õppimisest Kallemäel asuvas
koolis. Artikli oli ta pealkirjastanud – Kallemäele kolimisest võidaksid mõlemamaja lapsed. Optimistlikus toonis loos, mille avaldamise eelsel päeval toimus
toimetulekukooli lastevanemate üsnagi sünge koosolek, kus kooli
likvideerimiskavast neile esmakordselt räägiti, esines paraku faktivigu ja
pooltõdesid ning seda minu arvates mitte laste kasuks
Artikli ilmumisele eelnenud paaril koosolekul, kus seda
teemat on arutatud, on olnud üldiseks tõdemuseks, et olukord on keeruline ja
häid lahendusi siin enam ei ole. Võitmisest ei ole olnud sisuliselt juttugi -
on ainult kaotus. Jääb vaid valida, kes selle kaotusekoorma enda kanda võtavad.
Kas raske ja sügava puudega lapsed ja ka nende emad-isad. Või kannab selle
koorma riik, kes on teinud läbimõtlemata ja priiskavaid investeeringuid.
Ja et lugejad teaksid, mis positsioonilt ma seda lugu
kirjutan, siis olgu öeldud, et lisaks 12 aastasele töökogemusele linna sotsiaal-
ja haridusvaldkonna juhtimisel on ka minul laps, kes õpib toimetulekukoolis.
Seetõttu olen lisaks tööle ka isikliku elu kaudu kursis, mida tähendab
kasvatada puudega last.
Tänase probleemi Kallemäe kooliga võib lühidalt kokku võtta
lausesse: koolil on kaks uut koolihoonet, Kallemäel ja Kuressaares, mida on
üsna kulukas üleval pidada, sest laste arvud nendes koolides vähenevad,
mistõttu kipub asi minema ebaefektiivseks. Selles ebaefektiivsuses peitubki üks
võimalik kaotus, mis meid, täpsemalt riiki, ees ootab – see on rahaline kaotus.
Selle kaotuse algmed ei ole aga linna toimetulekukoolis, nagu koolijuhataja Kaire
Kiili loos mulje jäetakse, vaid Kallemäel asuvas väga suures koolihoones ja
seal järsult kahanevates laste arvudes.
Linna toimetulekukoolis õpib sel õppeaastal 22 õpilast, järgmisel
õppeaastal on lapsi kooli minemas 20 (vähenemine ca 10%). Uus ja spetsiaalselt
puuetega laste kooliks ehitatud üsnagi kompaktne hoone Suur-Põllu tänaval on
ehitatud 24 lapsele ja asub päris heas asukohas. Koolil on teisel korrusel oma väike
võimlemissaal, koolitoidu valmistamisega tegeleb kõrvalasuv linna Päevakeskuse
köök, ujumas käiakse mõnesaja meetri kaugusel asuva haigla basseinis. Selleks
sügiseks rajatakse kooli kõrvale lastekodu puuetega lastele peremajad, kust
koolitulekuks on vaja vaid üle hoovi (tänavale minemata) tulla. Paremat olukorda
lastele ja efektiivsemat kooli pidajale ehk riigile on raske ette kujutada. Usun,
et Kuressaares asuva toimetulekukooli näol on tegu ka kõige kuluefektiivsema
riikliku erikooliga Eestis, kusjuures toonitan veelkord üle, selles koolis on
kõik vajalik lastele olemas.
Kallemäel asuvas koolis õpib praegu 36 õpilast, järgmisel
õppeaastal 24 (vähenemine ca 33%). Ka selles koolihoones on kõik olemas, ütleks
lausa et „viimase peal“ - õppeklassid, puidutöökoda, õppeköök, jõusaal,
bassein, täismõõtmetes võimla, uhke aula, staadion, oma köök ja söökla,
internaat jne – lastele, kellelt saatus on oma osa ära võtnud, peaksime meie
andma kõik, mis sellele saatusele aitaks vastu seista.
Paraku on aga koolihoone planeeritud ja ehitatud 70 lapsele
ja täna seega pooltühi. Kust võeti see optimistlik laste arv, on täna suur
küsimärk... Toimetulekukooli vanemate möödunudnädalasel koosolekul oli kooli
juhtkond sunnitud tunnistama, et linna kooli sulgemist seda arvu
projekteerijatele ette andes silmas ei ole peetud, kuigi koosoleku alguses
üritati teistpidist väita. „Suuremad mahud (kooli üldpind on ca 3000
ruutmeetrit) ehitati lihtsalt teatud perspektiivitundega“: oli vastus vanemate
küsimusele. See tunne ja omaaegne nende ehitusmahtude kooskõlastus haridusministeeriumi
poolt on osutunud aga ekslikuks. Lisaks laste arvu objektiivsele vähenemisele,
mis oli paraku ka mõned aastad tagasi teada, hakkab peagi kehtiv riiklik poliitika
(mis minu meelest ei ole õige!), suunama ühte osa lihtsustatud õppekaval järgi õppivatest
lastest tavakoolidesse. Sellest võib lugeda nii haridusministeeriumi kodulehelt
kui ka Kaire Kiili artiklist. Selle tõttu jääb Kallemäel ja just Kallemäel õppivaid
õpilasi veelgi vähemaks. Kokku planeeritakse haridusministeeriumi poolt
tulevikus Saare maakonda riiklikke õppekohti vaid 30 intellektipuudega lapsele.
Praegu on meil neid kohti siis vastavalt linna toimetulekukoolis 24 ja Kallemäel
70 – kokku üle kolme korra rohkem. Sellises olukorras tuleks kellelgi
tunnistada suurt planeerimisviga, mis on viinud ilusti väljendades
üleinvesteerimiseni, mitte nii ilusti väljendades aga riigi rahade
raiskamiseni. Tõstkem neid laste arve kuidas tahes, mõistlikku täituvust see Kallemäel
asuvale koolile ei anna ja rahaline kaotus rohkem kui pooltühja kooli
käigushoidmisest on paratamatu.
Nüüd aga veel ühest olulisest aspektist mida on rõhutatud ka
riiklike erikoolide võrgu korrastamise kavades, mis on aga välja jäänud
koolijuhataja artiklist – nimelt peaksid erikoolid asuma kohas, mis tagaks
võimalikult lihtsa liikumise kooli ja kodu vahel. Praegune Kallemäe kooli
asukoht seda ei toeta. Paiknedes kohas, kus inimasustus on väga väike, on pea
kõik õpilased sunnitud kooli jõudmiseks läbima pikki vahemaid. Väga paljude
maapiirkondade, näiteks Kärla ja Lümanda, lapsed on sunnitud kodust terveks
nädalaks eemale jääma, sest kui nad isegi suudaks taluda pikka bussisõitu koos
ootamise ning ümberistumisega Kuressaares, siis tänu sobimatutele
bussigraafikutele nad õigeks ajaks hommikul kooli ei jõuaks. Lisaks sellele, et
maakonnakeskuses paiknev erikool oleks inimlikult õigem, suurem osa lapsi saaks
ikkagi igapäevaselt koju oma ema isa juurde, oleks see otstarbekam ka
rahaliselt. Kulutused internaadile väheneksid.
Kirjeldatud logistikaprobleemist lähtuvalt tekib ka teine
küsimus. Mis kaalutlustel ja kelle huvides üldse ehitati sisuliselt vana
Kallemäe kooli müüridele ja selle külge mitmekordset ehitusmahtu lisades uus
kool kohta, kuhu laste kohalejõudmine on nii raske? See, et suur hulk lapsi
peab sellise kooli asukoha tõttu igaks koolinädalaks oma kodu maha jätma, oli ka
teada juba aastaid. Kas oli see pime soov lihtsalt säilitada ühe kooli
järjepidevus? Mure ümbruskaudse kogukonna pärast, kellest paljudele on kool
tööandjaks ja lisaks ka kvaliteetkeskkonnaks vabal ajal? Oli see tegeliku elu
mingitel põhjustel mittemärkamine? Nendele küsimustele praegu vastuste otsimine
ei muuda ehitatut. Kuid seni kuni need on vastamata, ei ole Kallemäe
teistkordsel päästmisoperatsioonil moraalset õigustust.
Vaja on lauale panna kõik variandid, mis probleemolukorrast
„palju maju vähe lapsi“ välja aitaks tulla. Kindlasti on ühe variandina vaja
kaalumisele võtta ka Kallemäe kooli hoonele uue funktsiooni leidmine, mis selle
ehitise täies mahus sisuga suudaks täita. Kutsuda laua taha kõikide
asjaosaliste esindajad ja panna kirja kõik argumendid mis ühe või teise
variandi poolt ja vastu on. Ning siis leida lahendus mis kaitseks eelkõige puuetega
laste huve.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar