2012. aasta on möödanik ja uus aasta asiselt alanud. Teen siinkohal
kokkuvõtte meie linna eelmise aasta sotsiaalhoolekandetööst ja annan
linnakodanikele asjast ülevaate.
Linnavalitsuse sotsiaalosakond
töötas eelmisel aastal samas töörütmis, mis viimastelgi aastatel – menetleti
hulgaliselt inimeste poolt esitatud avaldusi, nõustati neid muredes, aidati
elujärge korraldada ja maksti rahalisi toetusi. Lisaks tegeleti vastavalt
võimalustele ka arendustööga ja uute sotsiaalteenuste
väljatöötamisega.
Toetused ja
teenused
Toimetulekutoetust, mis toetustest vast kõige paremini
iseloomustab meie kõige raskemas olukorras olevate linnakodanike hakkamasaamist,
maksti eelmisel aastal kuus keskmiselt 68 perele. Aastas kokku maksti toetust
välja 752 korral kokku 108 205 euro väärtuses. Võrreldes varasemate, 2010. ja
2011. aastaga, on need arvud märkimisväärselt väiksemad. 2010. aastal maksti
toimetulekutoetust 1209 ja 2011. aastal 1046 korral. Kuna tingimused toetuse
saamiseks 2012. aastal ei muutunud ja kulutused elamiskuludele on isegi
kasvanud, siis võib siin järeldada, et linlaste sissetulekud ja toimetulek on
neil aastatel isegi pisut paranenud.
Lisaks toimetulekutoetustele maksti
abivajajatele ka muid rahalisi toetusi: erakorralist toetust, puudega lapse
hooldajatoetust, täiendavat toimetulekutoetust ja koolitoetust. Kokku vaadati
läbi ligi 700 avaldust, millest 646 ka rahuldati, ning välja maksti toetusi
kokku 47 634 euro eest. Linna osalisel või täielikul finantseerimisel suunati
hooldekodusse kuus eakat. Linna päevakeskuse poolt osutatavale
koduhooldusteenusele suunati 30 raske või sügava puudega inimest, isiklik
abistaja või tugiisik määrati 22 isikule. Linna poolt hallatavatele
sotsiaalelamispindadele Sikassaare sotsiaalmajas või Kopli 5 turvakodus
pikendati või sõlmiti uued lepingud 28 üksikisiku või perekonnaga. Puuetega
inimestele väljastati pea 200 isikliku abivajaja kaarti ja ligi 100
parkimiskaarti. Ning loomulikult ka 70 tonni Euroopa Liidu toiduabi, mille
jagamine omajagu pingeid tekitas – usun et suudame edaspidi eelmisel aastal
tehtud vigu vältida.
Lastekaitsetöö
Lastekaitsetöös
oli 2012. aastal menetluses erinevaid juhtumeid 135 korral. Neist eestkoste- ja
hooldusküsimustega seoses 46, kooli ja õppetööga seoses 42 juhul. 20 juhul tuli
tegeleda ja kokkulepet aidata otsida lahus elavate vanemate laste
kasvatusküsimuste vaidluste osas. Erinevate asjaomaste ametiasutuste, kohtu ja
alaealiste komisjoni, nõudmiste põhjal tuli eelmisel aastal koostada 50
perekonna iseloomustused. Õppeaasta alguses tegeleti lasteaia- ja koolitoidu
vabastustaotlustega ning transporditoetuse avaldustega – toiduraha maksmisel
anti kas täielik või osaline vabastus 124 lapse osas, transporditoetust sai 54
kooliõpilast. Puudega lapse hooldajatoetust maksti viiele hooldajale, kahele
erivajadusega lapsele võimaldati tugiisikuteenus lasteaias. Vanema avalduse
alusel vormistati osalisele asenduskoduteenusele viis raske või sügava puudega
last. Lihtsalt lapsehoiuteenusele suunati kuus raske või sügava puudega last.
Lisaks osaleti eestkostel olevate laste arenguvestlustel, alaealiste komisjoni
koosolekutel, hoolekandekomisjoni koosolekutel ning igakuistel tugisüsteemide
töötajate koosolekutel. Kolmel korral korraldati möödunud aastal pidulikku linna
sünnitoetuste ja -kirjade kätteandmise tseremooniat, kus tervitati kokku 94 uut
linnakodanikku.
Linn kui
eestkosteasutus
Eestkosteasutusena esitas Kuressaare linn 2012.
aastal kohtule 24 kirjalikku seisukohta või avaldust – neist neli juhtumit
puudutas eestkoste lõpetamist, viis eestkoste pikendamist, 13 eestkoste
seadmist, üks seisukohavõtt kinnisesse asutusse paigutamise osas ja üks juhtum
eestkostetava pärandvara jagamise küsimuses, milles linn täitis erieestkostja
kohustusi. Lisaks eestkosteasutuse tööle on Kuressaare linn määratud ise
eestkostjaks kuuele piiratud teovõimega isikule, kellel puuduvad sobivad
füüsilisest isikust eestkostjad. See tähendab, et Kuressaare Linnavalitsus on
pidanud otseselt korraldama eestkostetavate ülalpidamise ja järelevalve,
vastutama nende varaliste ja isiklike õiguste kaitsmise eest ning esitama oma
kohustuste täitmisest ka ülevaated Pärnu Maakohtule. Lisaks on 30 juhul
nõustatud füüsilisest isikust eestkostjaid oma eestkostetavate hooldus- ja
toimetulekuküsimustes ning 48 juhul puudega lapse vanemaid lapse hoolduse ja
rehabilitatsiooni küsimustes. Koostööd alustati MTÜ-ga Elu Jaoks, kes hakkas
korraldama igakuiseid infopäevi puuetega laste
vanematele.
Uuendused ja arendustöö
Üheks olulisemaks
tööks oli siin linna uue arengukava sotsiaalse kaitse osa väljatöötamine. Selles
osalesid aktiivselt kõik osakonna ametnikud. Kujuneski nii, et tänaseks paberile
saanud Kuressaare tulevikuaastate sotsiaalse kaitse arengueesmärgid ja
tegevuskava ongi just suuresti meie ametnike väljapakutud.
Uutest ja
taaskäivitatud teenustest nimetaksin esmalt märtsis peale mõne-aastast vaheaega
uuesti ellu kutsutud pikaajaliste töötute rehabilitatsiooniteenust, mida viiakse
läbi Sikassaare sotsiaalmajas. Erinevatel põhjustel, millest peamiseks oli
töötute töölesaamine, oli see 2003. aastal algatatud teenus mõned aastad tagasi
katkenud. Kokku suunati teenusele 25 isikut, kellest teenusele jõudis seitse.
Ilmselt on ka siin üks põhjus, miks 2012. aasta toimetulekutoetuse näitajad on
väiksemad kui varasematel aastatel. Aasta lõpus alustati häirenuputeenuse
käivitamisega Kuressaares – muretseti kümme seadet ja tehti ettevalmistusi
häirekeskuse loomiseks. Sisuline teenuse käivitamine jääb siin aga käesolevasse
aastasse.
Edasi liikusid ka protsessid lastekodu uute peremajade
rajamiseks ja kuna vastavalt kokkuleppele sotsiaalministeeriumiga antakse need
pärast valmimist linna hallata, siis tuli ka meil siin juba juures olla ja
hoonete kavandamisel omapoolseid seisukohti võtta ja avaldada. Hoonete projekt
aasta lõpuks siiski päris valmis ei saanud.
Mainimata ei saa jätta ka
elektriautosid, mida Kuressaare linnale eelmisel aastal eraldati kõik, mis
taotlesime – 15. Kuressaare Haigla õendushooldus, linna sotsiaalametnike ja
kindlasti meie päevakeskuse koduhooldustöötajate töö on tänu nendele masinatele
kiirem ja efektiivsem.
Ka omamoodi jätkuprojektina likvideeriti koostöös
majandusosakonnaga linnas ristmike ja ülekäiguradade juures üle 30 kõrge
kõnnitee ääre. Need ei olnud nõuetekohased ja takistasid ratastooli ja
käimisraami kasutajatel, aga ka lapsevankritega emadel linna kõnniteedel ladusat
liiklemist. Meie osakonna tööks oli siin olukorra kaardistamine ja kõige
murettekitavamate kohtade väljavalimine. Kuna sugugi mitte kõik kõrged kohad
pole veel likvideeritud, siis tuleb nende töödega jätkata ka sel ja järgnevatel
aastatel.
Ära tuleks märkida ka pensionäride ja puuetega inimeste tasuta
bussitransport Kuressaares. Tõsi, ega sõitja jaoks midagi ei muutunudki. Juhtus
aga see, et maavalitsuse ja majandusministeeriumi ning vedaja
dotatsioonivaidluste tulemusena oli Kuressaare linn sunnitud alates suvekuudest
tasuta transpordivõimaluse säilitamise nimel lisaraha välja käima. Ja tõus oli
päris suur, tervelt 67%.
Ning lõpetuseks linna eakate päevakeskuse suur
remont, mille põhieesmärgiks oli hoone korralikult soojustada. Lisaks sellele
sai maja ka uue välis- ja siseilme ning mitmed uued ruumid, uuendatud sauna ja
kohvikunurga. Investeeringu kogumaksumuseks kujunes ligi 180 000
eurot.
Kokkuvõtteks
Hoolimata sellest, et pilt meie
tegemistest sai päris kirev ja ka üsna mahukas, tuleb tunnistada, et kogu meie
töö siia artikli sisse siiski ei mahtunud. Mingi võimaluse hinnangute andmiseks
peaks see kokkuvõte aga siiski andma. Loodan, et leiate võimaluse
teadaandmiseks, milline see hinnang on. Lõpetuseks tänan oma häid kolleege
linnavalitsuse sotsiaalosakonnas, kelle usinuse ja hoole tõttu suur osa kogu
sellest tööst tehtud sai.
Ma küll ei tea eesti keeles sellist sõna: viitel.
VastaKustutaAlalütlev kääne sõna viis (5) mitmusest.
Kustuta