18.juunil 2013 avaldati Saarte Hääles minu artikkel, mis suviste tegemiste tõttu jäi blogisse panemata. Kuna see võiks siiski aga ka siin kajastatud saada, siis teen seda nüüd.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuidas kiirelt taastada normaalne olukord?
Möödunud nädalal lahvatas ajakirjanduses skandaal sihtasutuse
Kuressaare Hoolekanne juhataja valimiste ümber. Sihtasutuse esimehe ja
abilinnapeana tahan anda siinkohal selgitusi ja teha mõningaid
täpsustusi selle teema kohta avaldatud artiklites toodud väidete osas.
Olgu kohe lisatud, et selle teema käsitlemise ajal on ka juristide
seisukohad täienenud, mistõttu esineb erinevate kuupäevade artiklite
kõrvutamisel seisukohtade erinevusi.
Kolmelt aastalt neljale
Aga alustagem algusest. 2012. aasta juunis muutis Kuressaare
linnavolikogu oma määrusega sihtasutuse Kuressaare Hoolekanne põhikirja.
Tegu oli põhimõtteliste muudatustega, mis viidi sisse ka teiste linna
asutatud sihtasutuste põhikirja.
Üks neist muudatustest oli nõukogu volituste pikendamine seniselt
kolmelt aastalt neljale aastale, alates nõukogu liikme määramisest.
Selle muudatuse sisseviimise aluseks oli tõsiasi, et sihtasutuste
nõukogud on meil Kuressaares poliitilised ja kuna valimiste periood on
samuti nelja-aastane, siis peeti mõistlikuks siin sama rütmi järgida.
Teise olulise punktina viidi sihtasutuste põhikirjadesse sisse nõue
korraldada juhatuse liikmete valimisel konkurss. Selle põhimõtte
sisseviimisega kinnitas koalitsioon tahet jätta meie linna asutuste
tegevjuhtimisest välja poliitiline tasand – linna asutusi juhtigu oma
ala parimad asjatundjad.
Vastavalt sihtasutuste seaduse paragrahvile 42 tuleb aga põhikirja
muudatus selle jõustumiseks kanda vastavasse registrisse.
Vastavasisuline korraldus teha registrikanne kahe nädala jooksul anti
sama volikogu määrusega sihtasutuse juhatajale Tiia Tammsalule. Lisaks
saatis linnakantselei Tiia Tammsalule 18. juunil 2012 ka vastava
meeldetuletuse. Tänase päeva seisuga, mil neid ridu kirjutan, on see
põhikirja muutmise kanne veel paraku tegemata. Selle tulemusena kehtib
ka praegu veel vana põhikiri, kus nõukogu volituste ajaks on kinnitatud
kolm aastat.
Sihtasutuse viimane nõukogu nimetati ametisse 2010. aasta veebruaris
ja kuna ka 2013. aasta veebruaris kehtis nagu praegugi vana põhikiri,
siis vastavalt kolme aasta möödumisele nõukogu volitused lõppesidki ja
kuni tänaseni on asutus ilma nõukoguta. Piinlik olukord.
Ei tulnud ma selle peale, et kontrollida üle juhatajale volikogu
poolt antud ja linnavalitsuse poolt üle kinnitatud korraldus ja seda
veel olukorras, kus juhataja on ise sellesama volikogu liige. Mul on
kahju ja ma vabandan, et kokkuvõttes on nii juhtunud ja eriti seetõttu,
et volituste puudumise ajal oleme nõukoguga korduvalt koos käinud ning
sihtasutuse ja inimeste jaoks olulisi asju otsustanud.
Töö tuleb uuesti teha
Lisaks juhataja leidmiseks läbi viidud konkursile otsustas nõukogu
oma aprillikuu koosolekul tõsta oluliselt sihtasutuses töötavate
inimeste palku (olgu nimetatud, et selle palgatõusu tulemusena on
sihtasutuses tänavusest maikuust palgad keskmiselt üle 10% kõrgemad kui
2009. aasta “masueelne” palgatase). Samuti kinnitasime aprillis asutuse
2012. aasta majandusaasta aruande ja 2013. aasta eelarve. Nüüd tuleb see
töö kõik uuesti teha ja segaduse likvideerimiseks tuleks
linnavalitsusel nõukogu esimesel võimalusel uuesti ametisse nimetada.
Linnavalitsuse eelmise nädala istungil, kus ühe päevakorrapunktina
oli arutusel puuduvate nõukogude probleem, ei olnud juriidilist
takistust nõukogu ametisse nimetamiseks. See, et uus põhikiri, mille
volikogu aasta tagasi vastu võttis, on registrisse kandmise tõttu veel
jõustumata, ei takistanud nõukogu ametisse nimetamist – vana põhikiri
oli ju jõus. Paraku jäeti uus nõukogu ametisse nimetamata…
Nüüdseks on asi avalikkuse ette jõudnud ja paisunud poliitiliseks
skandaaliks, et konkursi võitis vale inimene. Kahjuks ei ole see esimene
kord, kui olen tundnud (seni küll mitte nii avalikult), et konkursse,
mis pealtnäha on korraldatud parimate spetsialistide leidmiseks, on
püütud kallutada “poliitiliselt õigete isikute” suunas. Või kuidas peaks
mõistma näiteks nõukogu liikme Anton Terase avaldust vahetult enne
kandidaatide ümbrikute avamist, et “ümbrikke pole mõtet avada, sest
niikuinii on teada, kes võidab”.
Me läheme oma riigiga rappa, kui hakkame ka asutuste juhte ametisse
panema, lähtudes poliitilistest kaalutlustest. Või kui seda tõesti
tehakse, siis tuleks ka otse välja öelda: see ongi võimul oleva
seltskonna meeskond, kes sel juhul aga ka lahkub, kui lahkuvad
võimulolijad. Pigem võiks siiski kaaluda nõukogude vähemalt osalist
apolitiseerimist, kaasates nende liikmeteks valdkonna eksperte, kes ei
ole erakondadega seotud. Aeg selliste teemade arutamiseks peakski just
õige olema.
Kuidas sellest olukorrast aga nüüd välja tulla, et näiteks Neeme
Korvi 14. juuni artiklist paistev hoiatus Türgi lähedusest veel ühte
sammukest reaalsuseks muutumise suunas ei astuks? Minu arvates on
selleks ainult üks võimalus. Uue sihtasutuse nõukogu liikmeteks esitavad
erakonnad täpselt samad inimesed, kes olid seal seni, linnavalitsus
kinnitab need. Nõukogu asub tööle ja ootamatult õigustühiseks muutunud
otsused legaliseeritakse kiirete hääletustega, sest arutelud sisuliste
küsimuste üle on sellel seltskonnal peetud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar